tisdag 18 mars 2014

SM für alle?

Mina tankar angående förbundsmötets beslut om nya regler kring SM-deltagande:

Man får springa SM oavsett om man löpt andra nationella mästerskap – bra!

Men ... för att få göra det så krävs att löparen har svenskt medborgarskap eller är  folkbokförd i Sverige.
Att få svensk medborgarskap kan vara en krånglig och långdragen historia om man inte händelsevis kommer från ett annat skandinaviskt land. På samma sätt som öppenhet och mångfald bidrar i alla andra aspekter av samhället gäller det även orienteringen. Därför blir detta beslut både sorgligt och svårt att förstå.

Ett stort antal utländska löpare är i Sverige med sina svenska klubbar i kortare perioder; veckor till månader varje år. De gör det för att utveckla sin egen orientering och/eller jobba för sin klubb. De har kanske inte möjlighet att flytta hit permanent eller ens på halvårsbasis. Det är framförallt dessa som drabbas av ovan nämnda beslut. Dessa utländska löpare bidrar till svensk orientering även om de är i Sverige bara några veckor per år. Och jag tycker de bör välkomnas att springa SM.

Mest är jag nog förvånad då, efter att ha följt de senaste årens debatt i ämnet, jag bara naivt förutsatte att nästa votering skulle besluta om öppna mästerskap. Med all respekt, så undrar jag hur de som röstade tänker? Vad får dem att tycka att svenskt medborgarskap/folkbokföring är ett relevant krav? Vad får dem att tycka att sådana krav behövs alls? Klubbmästerskap i Sverige är för alla i klubben, disktriksmästerskap är för alla i klubben i distriktet, svenska mästerskap är för alla i distrikten i klubbarna i … nej just det. Inte alla.

Vad är man rädd för - att det ska skapas någon slags "mästerskapsturism"? Tro mig, så packat som tävlingsschemat är blir man snarare imponerad om nån överhuvudtaget orkar löpa fler än ett nationellt mästerskap. Vad vinner svensk orientering på ett sådant här beslut? I mitt tycke nada.

Att bli svensk mästare är nåt fint och bra och nåt att berätta för barnbarnen. Ännu mer om det var exempelvis Simone från OK Tisaren man slog.

8 kommentarer:

  1. Jämför gärna med andra individuella idrotter och regelverket som gäller för nationella mästerskap i dessa.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym! Jag är medveten om att det finns liknande regler för andra individuella idrotter. Det innebär inte att jag tycker de är rätt. Jag ser inte varför inte vi kan vara främst när det gäller öppenhet. Det är ett sånt samhälle jag vill ha. Tack för din synpunkt.

    SvaraRadera
  3. Jeg kan se at man kan argumentere for at individuelle SM er kun for svensker, men i alle fall stafetter må jo være for alle som er medlem av en svensk klubb!

    Personlig så synes jeg at alle mesterskap, både i Norge, Sverige og andre land skal være åpne, det var veldig hyggelig når Emil W ble norsk mester i sprint i fjor!

    SvaraRadera
  4. En till haltning då: VM är för alla i klubbarna i distrikten i landet... nej just det, så var det inte.

    Landet "Sverige" definieras inte utifrån orienteringen. Distrikt och klubbar definieras enbart inom orienteringen.

    Ska vi köra "Svenskt mästerskap" som öppet (fast du kanske menar att "svensk" ska definieras som den som är medlem i en klubb, och att det är skillnad mot att vem som helst kan göra det) så är det lättare om vi kan välja en annan definition på "Svensk". Inte lätt, eftersom det redan finns en vedertagen som typ hela världen använder.

    Kan man köra "Svea rikes mästerkap" så kanske det är lättare... den definitionen är väl ledig?

    SvaraRadera
  5. hej Terje! jag håller med dig!

    hej anonym! jag tänker så att är man med i en svensk klubb så tycker jag att man ska få springa SM oavsett om man är "svensk" eller inte.

    SvaraRadera
  6. Det "svenska landslaget", borde inte i så fall alla få springa där också? Precis samma sak i så fall enligt mig.

    SvaraRadera
  7. Hej anonym!
    Ja asså egentligen är jag rätt ointresserad av att ha nationer överhuvudtaget så för min del får dessa gärna avskaffas. Öppna gränserna - "en värld vår värld" som min gamle miljökunskapslärare brukande säga =) men fram till att detta händer så tycker jag att strävan är viktig och att vi som KAN också BÖR verka i denna riktning.

    SvaraRadera
  8. Jag är "anonym 18 mars 2014 21:41"

    maria> Intressant tanke, en värld utan gränser. Nåja, jag tror att du också inser att det nog är en utopi? Eller? Finns det inga praktiska begränsningar? Inga regionala skillnader som gör att vi behöver en mindre uppdelning? Nog om det.

    Ja det är bra att du är tydlig med att du vill ha "ÖSM", ett öppet SM. Jag menar, att gå med i en klubb är inget hinder större än att man måste betala rankingavgift eller anmäla sig till tävlingen. Dock verkar det som att den tanken inte stöds av de som röstade (och därmed representerade distrikten) på FM.

    SvaraRadera