söndag 31 januari 2016

läget januari -16

+7 månader har passerat sedan min fotoperation. Utvecklingen går saktare än jag hoppats, ärret på den tidigare friska utsidan irriteras av skor, vadmusklernas fästen vid fotleden surar, den bursa som är på utsidan av allt vill inte heller va med och jag får ofta känslan av att orienteringsskor aldrig kommer funka igen. Detta är såklart pessimisten och frustrationen som tar över. En vill ju bara att alla såååpass tråkiga hårda pass på maskiner de senaste månaderna ska få omsättas i skogslöpning. Helst direkt nu meddetsamma.
Har kunnat springa nåt pass i veckan på löpband med mjuka löparskor. Känslan har varit i spannet ok till usel avseende löpförmågan. Bita ihop bita ihop och ignorera och genomföra. Så blev ändå det dags att försöka springa lite utomhus i helgen. Ordnade KickOff-läger med SAIK i Halmstad där det som vanligt bjöds på lite mindre knölig mark än gbg. Därav passade det bra att testa foten ute. Värmde i OL-skor för att känna om det överhuvudtaget var ett val – det var det inte. Testade istället nya mjuka terrängskor och satte av i lättlöpt tallhed. Jag kan inte påminnas om när jag senast kämpade så mycket och ändå inte kom nånvart med varken steg eller puls. Snubblade runt med känslan av att jag inte kan springa ordentligt. Ovana? Stress? Dålig form? Sannolikt var detta ”skitpasset” som måste göras, de en måste förbi innan det släpper. Vad min kropp säger är att jag behöver kunna löpa i OL-skor för att ha tryggheten i steget i skog. Behöver komma dit, för att promenera OL, som jag gjorde resten av helgen, är bara inte min grej. Jag försöker förtvivlat hitta glädjen i det men det blir så uppenbart att det är springa jag vill. Tappar fokus och skulle lika gärna kunna sätta mig och filosofera under ett träd och bara njuta av skogen liksom. Orientering är fart och fokus för mig.
Foten är efter helgens utmaning nu - inte svullen – men värkande kring ärret. Åker till Portugal på lördag med SAIK för O-promenadsvecka (hoppas arrangören ej blir alltför besviken). Blir foten sur igen får det bli en fikavecka med många pastel de nata. Oavsett är jag tacksam att jag får chansen att älta detta på halvtid ;) och hoppas kunna återkomma med mindre fotinlägg (gbg..) och fler kartor.
Men ändå 2 grejer som varit roliga:

  • Åka skate! Blivit så mycket bättre på detta efter hela 4 (!) skidläger det senaste året. Såpass nöjd med förra årets pjäx- och skidinvestering. SÅPASS nöjd med den. Åkte skid-O-DM och sluggade till mig årets första pallplats – bra för huvet att få ”nästan” tävla i OL och revansch för senast, kanske 6-7 år sedan i Härskogen, då jag stapplade runt banan nog var 20 min efter super-Jenny Johansson.
Skid-O i Gbg - sicken grej!
När en hade storhandlat 2015
Fick va med på "final climb" tävling i Idre med LL, oxå kul minsann!
  • Att flytta! Vi fick äntligen byta upp oss till en 2a i underbara Kortedala med finfint retrokök, balkong i söder och badkar. Och ny terräng/karta. Såpass nöjd med det. Kan hända det kommer ritas i nordöstra gbg framöver. 
Med en tallkulle utanför
Så har en det nuförtin..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar